Ce este colagenul?

Cel mai probabil, ati mai citit despre aceasta proteina a tesutului conjuctiv din organism, ale carei beneficii au fost cercetate in cadrul a zeci de studii efectuate la nivel global, de-a lungul timpului, insa un plus de informatie completeaza in mod fericit bagajul de cunostinte, indiferent de subiect.

Ce este colagenul? Termenul are origine greaca, iar la noi se traduce prin “producator de lipici”. Asocierea cu lipiciul nu este intamplatoare – banalul lipici pe care il utilizati probabil frecvent, se fabrica prin izolarea colagenului din pielea fiarta a animalelor. Dincolo de etimologia cuvantului, in dictionarele medicale, una dintre definitiile colagenului apreciaza ca este o “proteina care se gaseste in tesutul conjunctiv, osos si cartilaginos si care prin fierbere se transforma in gelatina”.

Cantitatea de colagen pe care organismul uman o detine este insemnata, avand in vedere ca peste 25% din proteine sunt formate din aceasta substanta organica albuminoida. Cat despre rolul substantei proteice in organism, fara indoiala, este deosebit de important, incepand de la cel al sustinerii vaselor de sange si pana la cel al sustinerii pielii.

Dereglarile in producerea acestei proteine complexe pot duce la colagenoze sau, dupa cum li se mai spune, boli de colagen. Astfel de boli includ:

  • artrita psoriatica
  • artrita reumatoida
  • boala mixta a tesutului conjunctiv
  • dermatomiozita
  • lupusul eritematos sistemic
  • poliarterita nodoasa
  • poliartrita reumatoida
  • sclerodermia sistemica
  • spondilita ankilozanta

De asemenea, existenta anomaliilor genetice poate duce la boli rare de colagen, precum:

  • sindromul Marfan – acest sindrom afecteaza cordul, aorta, plamanii, ochii si scheletul
  • sindromul Ehlers Danlos – acest sindrom afecteaza tegumentul
  • boli de colagen care afecteaza vasele de sange: vasculitele Horton, Takayasu, Wegener

Importanta colagenului pentru organism

Google sau alte motoare de cautare pe care le puteti utiliza pe Internet asigura informatie vasta doar printr-o cautare simpla – “colagen beneficii” -, dar daca nu v-ati manifestat pana in acest moment curiozitatea, trebuie sa stiti ca productia de colagen pe care organismul o asigura scade in timp, odata cu inaintarea in varsta. Acelasi lucru se poate spune si despre calitatea colagenului, care se deterioreaza si devine mai slaba pe masura ce organismul imbatraneste. Ce este de facut in aceasta situatie? Despre una dintre solutiile viabile veti putea citi in cele ce urmeaza.

Pielea contine nu mai putin de 70% colagen, imaginati-va ce se poate intampla in momentul in care organismul va produce o cantitate insuficienta. Fara indoiala, pielea va incepe sa se lase, pierzandu-si din elasticitate. Mai mult, or sa apara ridurile si flexibilitatea tendoanelor va scadea. Veti incepe sa realizati cat de mult conteaza colagenul pentru ten! Apar riduri fine, urmeaza cele de expresie si, ulterior, acele pete pe care multi le considera de batranete. Intr-un final, ridurile profunde va vor determina sa va priviti mai rar in oglinda.

Daca dupa 25 de ani productia de colagen incepe sa scada treptat, de la 50-60 de ani se poate vorbi despre o reducere brusca a acesteia. Depinde de voi sa minimizati riscurile induse de acest proces. Pe langa cele mentionate anterior, aveti in vedere ca aceasta proteina contribuie cu mult si la cicatrizarea unor rani, la redobandirea energiei si a tonusului muscular, dar si la atenuarea functiilor vitale ale corpului.

Ce masuri pot fi luate in scopul minimizarii riscurilor induse de scaderea productiei de colagen

In primul rand, in dieta zilnica ar trebui sa introduceti alimente care contin colagen natural, precum: pestele bogat in Omega 3 (somon, ton si macrou), usturoi (contine acid alfa lipoic cu un rol important in regenerarea fibrelor de colagen), fructe rosii (inclusiv tomatele, deoarece contin licopen si antioxidanti), soia (stimuleaza productia de colagen) si plante verzi (varza kale, spanacul si asparagusul pentru o piele tanara si luminoasa).

Pe de alta parte, pentru rezultate foarte bune, in domeniul care se preocupa de cosmetica moderna, se utilizeaza frecvent combinatia de colagen si acid hialuronic, fiecare dintre aceste substante avand un rol deosebit pentru organism si, in acest caz, indeosebi pentru piele: pe de o parte, colagenul mentine fermitatea, flexibilitatea şi elasticitatea tesuturilor, iar pe de alta parte, acidul hialuronic poate sa hidrateze la un nivel optim celulele. In acest sens, criosauna si mezoterapia cu acid hialuronic sunt metode foarte eficiente de tratament cosmetic.

Criosauna ajuta la cresterea productiei de colagen a organismului

De fapt, criosauna este denumirea populara a ceea ce in limbaj de specialitate se numeste aerocrioterapie. Concret, criosauna functioneaza opus saunei conventionale. In timpul unei sedinte, organismul va fi expus pentru cel mult 3 minute unor temperaturi de -120°C pana la -180°C. Temperatura scazuta pe baza careia functioneaza procedura nu trebuie sa reprezinte un motiv de panica – nu veti ingheta si nu veti avea un sentiment de disconfort peste care sa nu treceti!

Criosauna are extrem de multe beneficii si, unul dintre cele mai importate, este acela ca poate sa contribuie eficient la cresterea productiei de colagen, prin faptul ca da un reset organismului si ii asigura conditia de a-si creste natural productia acestei substante organice albuminoide si productia de antioxidanti. Ce inseamna acest lucru? Un ten frumos, o piele reintinerita, ferma si elastica, si riduri estompate pana la eliminare. De altfel, exista cazuri in care s-a constatat ca dupa 10 sedinte au disparut ridurile de pe gat, iar dupa doar 4 sedinte, ridurile de pe frunte.

In concluzie, pastrarea sau redobandirea unui ten luminos, catifelat si sanatos tine de alegerile pe care le faceti. Solutii exista, important este sa le valorificati!

Gasiti criosauna in diverse centre spa si wellness (click pe link).